Tämä vai tuo – kun kyse on tekoälystä, valinnalla on väliä.

Mitä se tekoäly on?

Vaikka aiheesta puhutaankin jatkuvasti, ei moni tunnu ymmärtävän mitä tekoäly oikeasti on tai mihin kaikkeen sitä voidaankaan hyödyntää.

Yleisesti tekoälyllä tarkoitetaan sellaisia teknologioita, jotka osaavat matkia ihmisen taitoja, kuten päättelyä, suunnittelemista ja oppimista.

Tekoälystä on tullut keskeinen osa teknologia-alaa ja se nähdäänkin vahvasti tulevaisuuden teknologiana. Nämä älykkäät ratkaisut muovaavat jatkuvasti myös muita aloja ja tuovat teknologiaa myös sinne, missä sitä ei aikaisemmin ole ollut.

Kuitenkin kun puhutaan tekoälystä, ei ole kyse standardituotteesta, joka omaa samat piirteet tilanteesta riippumatta.

Kyseessä on niin kutsuttu sateenvarjokäsite, joka kattaa laajan määrän erilaisia toimintoja ja malleja. Vaikka mallit saattavat erota toisistaan merkittävästi, kuuluvat ne kuitenkin saman kategorian, eli tekoälyn, alle. Tästä syystä puhe tekoälystä saattaa olla ajoittain monimutkaista.

Tekoälyjä on monenlaisia, moneen eri tarkoitukseen ja ne voivat olla huomattavan monin eri tavoin rakennettuja. Luonnollisesti kaikilla yksittäisillä malleilla on omat piirteensä, vahvuutensa ja heikkoutensa.

Sama pätee myös tekoälyn laatuun. Eri tavoin rakennetut mallit vastaavat tarpeisiin eri tavoin, jolloin myös laatu saattaa vaihdella huomattavasti mallien välillä.

Oletko tullut ajatelleeksi, miten usein itse hyödynnät tekoälyä?

Tekoälystä on tullut keskeinen osa päivittäistä elämäämme, vaikka sitä ei tulisikaan ajatelleeksi. Suosion myötä tekoälyratkaisuja on löydettävissä myös tuotteista ja palveluista, jossa niitä ei ole perinteisesti ollut – kuten imureista.

Haluamme tuoda tekoälyn eroavaisuuksia esille muutaman arkisen esimerkin avulla. Esimerkkien tuotteet ovat hyvin erilaisia toisistaan, joka kuvaa sitä, kuinka monimuotoinen tekoälyala todella on.

Alla mainitut tuotteet ovat varmasti monelle tuttuja ja kenties jopa päivittäisessä käytössä.

Kaikissa näissä tuotteissa hyödynnetään tekoälyä. Vaikka tuotteet poikkeavatkin toisistaan huomattavasti, ovat ne kaikki silti saman sateenvarjon alla.

Lähdetään liikkeelle!

Google Maps

Kiitos erilaisten karttasovellusten navigointi paikasta toiseen on helpottunut huomattavasti. Erilaiset reittiehdotukset, matkan kesto, arvioitu saapumisaika sekä tieto mahdollisesta ruuhkasta tuottavat paljon arvoa käyttäjälle.

Jos kyseessä on roadtrip Italiassa, pidempi maisemareitti voi olla houkutteleva vaihtoehto, ja jos kyseessä taas on työkeikka, voi nopein ja ruuhkaton olla ehdottoman tärkeä.

Samalla kun reitin valitseminen on käyttäjälle hyvin simppeliä, taustalla on paljon työtä ja toimintoja, jotka mahdollistavat sen, että tieto reitistä voidaan toimittaa käyttäjälleen vain sekunneissa.

Googlen mukaan Google Mapsin avulla ajetaan maailmanlaajuisesti yli miljardi kilometriä päivittäin ja sovellus onkin tällä hetkellä maailman suosituin karttasovellus.

Miten reitti määritetään?

Arvioidakseen miltä ruuhkatilanne näyttää tulevaisuudessa Google Maps analysoi historiallista dataa siitä, missä ja miten ruuhkia muodostuu. Tämä data yhdistetään reaaliaikaisiin liikennetietoihin käyttäen koneoppimista ja näiden kahden datasetin avulla sovellus kehittää ennustuksia.

Reitin suunnittelussa käytetään mukana myös ennustavia liikennemalleja. Niiden avulla voidaan huomata, jos ruuhkatilanne muuttuu käyttäjän matkan aikana, jolloin uudelleenreititys kesken matkan saattaa olla kannattavaa. Ennustavien liikennemallien lisäksi reitin valinnassa on mukana paikallisten hallintojen virallista dataa, tietoa tien laadusta sekä reaaliaikaista palautetta käyttäjiltä.

Kääntäjä – erilaiset käännöspalvelut

Uuden kielen oppiminen ja kääntäminen on helpottunut huomattavasti, kiitos erilaisten käännössovellusten. Kääntäjän ansiosta on mahdollista kääntää kokonaisia lauseita tai tekstejä vain muutamissa sekunneissa, säästäen aikaa ja vaivaa.

Käännössovellukset ovat myös loistava matkatoveri! Kiitos kuvan- ja puheentunnistus ominaisuuksien, käyttäjän on mahdollista kommunikoida paremmin mahdollisen kielimuurin vallitessa tai esimerkiksi lukea vieraskielistä menua kuvantunnistuksen avulla.

Google Translate

Tunnetuin kääntäjä on varmasti Google Translate, joka on auttanut kääntämään tekstejä jo vuodesta 2006. Google Translate kääntää jopa 108 kieltä ja kääntäjää on mahdollista käyttää myös ilman nettiyhteyttä.

Aikaisemmin Google Translate rikkoi lauseet yksittäisiksi sanoiksi ja käänsi lauseen yksittäinen sana kerrallaan. Nykyään palvelu hyödyntää kääntämiseen syväoppimista sekä takaisinkytkettyä neuroverkostoa ja kääntää lauseet kokonaisina, jolloin lauseen merkitys pysyy yhtenäisenä ja käännöksestä muodostuu järkevämpi kokonaisuus.

Vaikka käännössovellus ei aina käännäkkään tekstejä yhtä sulavasti kuin ihminen, on se silti erittäin hyödyllinen arjen apulainen.

Google Translate ja muut palvelut kääntävät parhaiten kieliä kuten englantia, saksaa ja espanjaa, sillä niistä löytyy paljon aineistoa tekoälyn hyödynnettäväksi. Harvinaisempien kielien kääntäminen taas on vaikeampaa eikä ehkä niin laadukasta, sillä hyödynnettävää aineistoa on huomattavasti pienempi määrä.

Kasvojen- ja sormenjälkitunnistus

Erilaiset kasvo- ja sormenjälkitunnistukset ovat varmasti tutuimpia omista älypuhelimistamme. Pääsykoodin sijaan puhelimen lukituksen avaakin käyttäjän kasvot tai sormenjälki. Puhelimen pääsykoodin lisäksi tunnistuksen avulla voi esimerkiksi kirjautua verkkopankkiin, hyödyntää sitä käyttäjätunnuksena sekä hyväksyä maksusuorituksia tai ostoja.

Säilytämme nykyään suuren määrän henkilökohtaista tietoa erilaisissa älylaitteissa, kuten puhelimissa, jolloin tiedon suojaaminen on luonnollisesti ensisijaisen tärkeää. Koska kasvojen- tai sormenjälkitunnistus on henkilökohtainen, saattaa se suojella tietoja paremmin kuin esimerkiksi salasana, joka voi joutua vääriin käsiin.

Miten tunnistus toimii?

Applen FaceID on yksi kehittyneimmistä kasvojentunnistus ohjelmista. Se tunnistaa käyttäjänsä oli hänellä päällä sitten hattu tai silmälasit ja se on suunniteltu toimimaan jopa täydessä pimeydessä.

FaceID:n kerää ja analysoi dataa käyttäjän kasvoista TrueDepth kameran avulla. Kamera heijastaa ja analysoi yli 30 000 näkymätöntä pistettä käyttäjän kasvoille, joiden avulla se luo syvyyskartan sekä infrapunakuvan käyttäjänsä kasvoista. Näitä tietoja verrataan jatkossa tunnistuskertojen kasvodataan ja FaceID tekee päätöksen havaintojensa perusteella.

Sormenjälkitunnistuksessa biometriset järjestelmät etsivät samanlaisia piirteitä, eli pikkuseikkoja ja yksityiskohtia, jotka tekevät sormenjäljestä uniikin. Nämä yksityiskohdat muunnetaan ja säilytetään digitaalisessa muodossa, jolloin jatkossa kirjautumisyrityksen jälkeä verrataan olemassa olevaan dataan. Jotta sormenjälkitunnistus toimii onnistuneesti tekoälyllä pitää olla riittävän suuri määrä yksityiskohtaisia sormenjälkikuvio aineistoa hyödynnettävänään.

Netflix

Tuntuuko sinustakin välillä, että suoratoistopalvelu tuntuu tietävän jopa itseäsi paremmin mitä olisi mielenkiintoista katsoa seuraavaksi? Moni ei välttämättä tule ajatelleeksi, että myös suoratoistopalvelut kuten Netflix hyödyntävät tekoälyä palvelussaan.

Kuitenkin Netflix ja muut suoratoistopalvelut ovat loistava esimerkki siitä, miten tekoäly oppii tuntemaan käyttäjänsä.

Netflix hyödyntää koneoppimista tarjotakseen parhaan käyttäjäkokemuksen ja palvelun katsojilleen. Sen tekoäly ottaa muun muassa huomioon käyttäjän aiemmin katsotut elokuvat ja sarjat, genret ja sen mitä muut samantyyppiset katsojat ovat katsoneet. Jos käyttäjän katselumieltymykset muuttuvat, tekoäly oppii samalla uutta käyttäjästään ja muokkaa ehdotuksiaan muutosten mukaisesti.

Kun suoratoistopalvelun tarjoama on personoitu käyttäjälleen, on todennäköisempää, että käyttäjä löytää ja klikkaa nopeasti itselleen mieluista katsottavaa.

Jos suoratoistopalveluissa kuten Netflixissä ei olisi tekoälyratkaisuja, voisi perjantai-illan leffan valitseminen viedä huomattavasti kauemmin. Toisaalta taas samalla voisi löytää jotain katsottavaa mitä ei normaalisti tulisi edes harkinneeksi.

Itseohjautuvat autot

Itseohjautuvat autot eli robottiautot eivät ehkä vielä ole arkipäivää jokaiselle, mutta niiden suosio on ehdottomasti nousussa. Kiitos tekoälyn ja koneoppimisen, autojen on mahdollista ajaa itsenäisesti. Robottiautot voivat avustaa kuljettajaa ajossa tai jopa ajaa täysin itsenäisesti.

Itseohjautuvien autojen tapauksessa, auto kerää dataa ympäriltään avulla, tulkitsee sitä ja tekee päätöksiä tulkintojen perusteella. Dataa kerätään esimerkiksi antureiden, sisäänrakennettujen kameroiden, navigointijärjestelmien ja tutkien avulla.

Euroopan Komission mukaan jonkinasteiset inhimilliset virheet, kuten havainnon häiriintyminen, ovat osana jopa 95% EU:ssa tapahtuvista auto-onnettomuuksista. Koska tekoäly on ei-inhimillinen järjestelmä, sen avulla virhe on mahdollista välttää.

Itseohjautuvien autojen käytön avulla voidaan vähentää mahdollisten liikenneonnettomuuksien määrää ja täten parantaa liikenneturvallisuutta. Sen lisäksi teknologian yleistyessä ilmansaasteiden määrää voidaan vähentää.

Robotti-imuri

Robotti-imurit ovat kehittyneet huomattavasti melko lyhyen historiansa aikana. Ensimmäiset mallit sisälsivät vain yksinkertaisimmat piirteet, joiden avulla robotti-imuri osasi tunnistaa seinät ja vältellä portaita. Nykyään robotti-imureiden joukosta löytyy malleja jotka hyödyntävät tekoälyä myös paljon laajemmin.

Uusimpien mallien joukossa on robotti-imureita, joilla on edistyksekäs päätöksentekokyky. Tällöin imuri osaa esimerkiksi skannata imuroitavan huoneen koon, tunnistaa mahdollisia esteitä sekä muistaa kaikista tehokkaimmat imurointireitit ja -menetelmät.

Robotti-imurin tuottamat mahdollisuudet ovat ehdottomasti aikaa ja vaivaa säästäviä – jopa arjen luksusta jos imurista voi niin sanoa. Älykkäiden ratkaisujen ansiosta robotti-imuri on mahdollista laittaa siivoamaan jopa etäyhteyksin mobiilisovelluksen avulla, jolloin käyttäjän ei tarvitse olla edes kotona saadakseen siistin kodin.

FabricAI

FabricAI on kirjanpitäjän työkalu, joka tekee ostolaskujen automaattista käsittelyä tekoälyn avulla. FabricAI pitää sisällään yli 2000 massaräätälöityä tekoälymallia, jotka ennustavat esimerkiksi kiertolistoja, kustannuspaikkoja, kirjanpidon tilejä ja alv-käsittelyä.

Tekoäly ohjaa kirjanpitäjän käsiteltäväksi ainoastaan liiketoiminnan kannalta olennaiset laskut, jolloin jopa 95% ostolaskuista voidaan käsitellä ilman ihmistä.

FabricAI:n ansiosta kirjanpitäjä voi käyttää säästetyn ajan mielekkäämpiin työtehtäviin ja samalla kun tekoäly oppii kirjanpitäjä kädenjäljen, hiljaisesta tiedosta tulee näkyvää koko yritykselle.

Melko monipuolinen joukko, eikö vain?

Kuten esimerkeistä näkyy, tekoälyjä on hyvin erilaisia ja moneen eri käyttötarkoitukseen.

Vaikka käyttötarkoitukset ovatkin erilaisia, on taustalla silti sama ajatus – tarkoituksena on helpottaa käyttäjän elämää, tuoda lisäarvoa ja ajansäästöä. Ei siis ihme, että tekoälyjen suosio on ollut vahvassa nousussa viime vuosina.

Yksi lisähuomio esimerkeistä voidaan silti vielä huomata – Artikkelissa käsitellyt esimerkit ovat kaikki alansa tunnetuimpia ja yleisesti luotettuja käyttäjien keskuudessa.

Kaikille näille tuotteille on kuitenkin paljon erilaisia vaihtoehtoisia tuotteita olemassa.

Moni meistä on varmasti saattanut kokeilla samaan tarkoitukseen myös eri palveluntarjoajaa ja huomannut, ettei tulokset olekaan yhtä hyviä. Karttasovelluksen reitti saattaa kulkea sekalaisia pieniä teitä kohteeseen tai kielikäännössovelluksen käännöksessä ei tunnu olevan mitään järkeä.

Arkiset esimerkit todistavat sen, että tekoälyissä voi olla huomattavia eroja, eikä kyseessä ole tasalaatuinen tuote.

Tästä syystä on tärkeää ymmärtää, että kun puhutaan tekoälystä, tuotteilla (ja laadulla) on eroja, jolloin mahdollista ostopäätöstä tehtäessä aiheeseen on syytä tutustua.

Erilaiset tekoälyt liiketoiminnassa

Tekoälyn ymmärtämisen lisäksi myös ajatus siitä, miten yritykset voivat hyödyntää tekoälyä tehokkaasti näyttää olevan vielä osittain hakusessa.

Moni yritys on kiinnostunut ottamaan tekoälyn mukaan liiketoimintaansa pysyäkseen kilpailussa ja kehityksessä mukana. Samalla saatetaan kuitenkin olla epävarmoja siitä, miten juuri kyseinen tekoäly tuottaa yritykselle lisäarvoa tai kustannussäästöjä tai edes siitä, miten tämä tekoäly eroaa muista tekoälyistä.

Karkeasti ajateltuna jos joku sanoo hyödyntävänsä tekoälyä liiketoiminnassaan ilman sen tarkempia kuvauksia, voi olla vaikeaa sanoa pyöriikö toimistolla robotti-imuri, vaiko kenties tuotannon tekoäly, joka hoitaa manuaalisia tehtäviä työntekijän puolesta.

Miten erottaa toimiva tekoäly laajasta joukosta?

FabricAI:lla olemme sitä mieltä, että tekoälyn pitää olla luotettava ja mitattavissa, jotta se tuottaa arvoa käyttäjälleen.

Jos tekoälyn tuottamiin ennusteisiin ei voida luottaa, jää sen tuottama arvo vain vähäiseksi, eikä se silloin täytä tehtäväänsä. Onnistuneet tekoälyratkaisut pystyvät tuottamaan varmoja ennusteita riittävän moneen tapaukseen ja samalla helpottavat ja tehostavat käyttäjänsä toimintaa.

Tekoälyratkaisut taloushallinnossa

Markkinoilta löytyy tällä hetkellä monia erilaisia ostolaskujen käsittelyyn räätälöityjä tekoälyratkaisuja. Kuitenkin myös taloushallinnon tekoälyjen välillä on huomattavia eroja, jonka takia ratkaisujen vertailu ja arviointi ennen hankintaa on erityisen tärkeää.

Erilaiset taloushallinnon tekoälyratkaisut eroavat toisistaan esimerkiksi sen osalta mitä tietoja ne ennustavat ja kuinka luotettavia ennusteet ovat. Ilman kunnollista vertailua, voi ostopäätöksen jälkeen ilmetä yllätyksiä siitä, mihin ratkaisu pystyy ja mihin ei.

Ainakin seuraavat tekoälyratkaisun ominaisuudet kannattaa ottaa huomioon:

  • Osaako tekoäly ennustaa kirjanpidon tiliä koko laskulle vai antamaan ennusteen jopa jokaiselle riville erikseen?
  • Pystyykö tekoäly ennustamaan (rivikohtaisesti) kirjanpidon ohella laskukohtaisia dimensioita kuten projekteja, kustannuspaikkoja tai henkilöitä?
  • Pystyykö tekoäly ennustamaan laskun kiertoon lähettämistä?
  • Pystyykö tekoäly käsittelemään myös skannattuja laskuja vai ainoastaan sähköisiä verkkolaskuja?

Taloushallinnon tekoälyt ovat kehittyneet siihe pisteeseen, että ratkaisuilta voidaan odottaa nopeasti taloudellista hyötyä. Toiminnan tehostamisen kannalta pelkän ennusteen saaminen laskulle ei riitä, vaan tarvitaan suunnitelma ja menetelmät ennusteiden hyödyntämistä varten.

Jos olet hankkimassa tekoälyratkaisua yrityksellesi, pidä mielessäsi vertailu ja luotettavuus. Tekoälyn sateenvarjon alle mahtuu monta eri ratkaisua ja monta eri laatua, jolloin valinnalla todellakin on väliä.

PS. Nuo edellä mainitut tärkeät ominaisuudet – FabricAI tekoälyratkaisu hoitaa niistä jokaisen.

Kiinnostaisiko kuulla lisää siitä, miten FabricAI voisi sopia myös teille? Sovi etäesittely täältä ja puhutaan lisää!

Modernin tilitoimiston tunnusmerkit täyttää vain harvat tilitoimistot