FABRICAI-KOKEMUKSIA: BALANCO ACCOUNTING OY

Ajankäyttö kirjanpitotyössä järkevöityy, jolloin kirjanpitäjät pystyvät antamaan asiakkaille lisäarvoa kattavamman raportoinnin ja siitä kumpuavien havaintojen muodossa.

MIKKO MARTTUNEN, toimitusjohtaja, Balanco

Balanco Accounting - Asiakastarina

Balanco Accounting Oy tarjoaa tilitoimistopalveluita sekä taloushallinnon asiantuntijapalveluita Helsingissä, Tukholmassa, Vantaalla, Sollentunassa, Lahdessa ja Visbyssä. Vuonna 2015 perustettu tilitoimisto on kasvanut tasaisesti ja työllistää jo yli 70 taloushallinnon asiantuntijaa.

Balanco toimii asiakkailleen luotettavana kumppanina, joka pyrkii murtamaan toimialan juurtuneita käytäntöjä: palveluita ei haluta suunnitella tilitoimiston omien prosessien, vaan asiakkaan tarpeiden ehdoilla. Jotta tässä onnistuttaisiin mahdollisimman tehokkaasti, halutaan Balancossa pysyä mukana tilitoimistoalan murroksessa.

TEKOÄLY AVUKSI OSTOLASKUPROSESSIIN

Toimitusjohtaja Mikko Marttunen kertoo, että keväällä 2019 yrityksessä päätettiin lähteä pilottikäyttäjiksi taloushallinnon prosesseja tehostavaan, tekoälypohjaiseen ratkaisuun. FabricAI:n tekoäly hoitaa ostolaskujen tiliöinnin automaattisesti, jolloin kirjanpitäjän aika vapautuu muuhun työhön.

Meillä on vahva mielikuva siitä, että tulevaisuudessa kirjanpitäjän työnkuva tulee muuttumaan entistä enemmän konsultoivampaan ja lisäarvoa tuottavaan suuntaan. Ne prosessit pitää automatisoida, jotka pystytään automatisoimaan ja meidän näkemyksemme mukaan ostolaskuprosessi on hyvin selkeä tekoälyllä automatisoitava prosessi, Marttunen toteaa.

FabricAI:n avulla ostolaskun tiliöintiin kuluva aika putoaa minuuteista muutamaan sekuntiin, kun tekoäly hoitaa laskun tiliöinnin kirjanpitäjän puolesta. Tekoäly toimii luotettavasti ja hoitaa tiliöinnin tarkasti. Hyöty näkyy Marttusen mukaan konkreettisesti etenkin pitkien ostolaskujen kohdalla.

FabricAI soveltuu erittäin hyvin käyttöön silloin, kun asiakkaillamme on isoja ostolaskumassoja ja niillä ostolaskuilla on paljon rivejä – tyypillisesti esimerkiksi tukkulaskuja. Näiden isojen laskumassojen kohdalla tekoäly vapauttaa kirjanpitäjän työtä ja tekee sen tiliöintitarkkuuden itse asiassa vielä paljon tarkemmaksi kuin ihminen. Inhimillisen virheen riski pienenee.

LIIKETOIMINNALLISTA HYÖTYÄ TILITOIMISTOLLE JA SEN ASIAKKAILLE

Koska Balancossa keskitytään tukemaan asiakkaan liiketoimintaa, iloitsee Marttunen siitä, että tekoälyn myötä asiakasta on kyetty palvelemaan entistä paremmin.

Ajankäyttö kirjanpitotyössä järkevöityy, jolloin kirjanpitäjät pystyvät antamaan asiakkaille lisäarvoa kattavamman raportoinnin ja siitä kumpuavien havaintojen muodossa.

Tehokkaampi ajankäyttö tuo myös tilitoimistolle liiketoiminnallista hyötyä.

Kun pystymme laittamaan panosta enemmän asiakkaalle lisäarvoa tuottavaan ja korkeamman jalostusarvon tuotteisiin ja palveluihin, pystyy kirjanpitäjä tekemään ei-niin-rutiiniluontoista työtä. Siitä asiakas on varmasti valmis maksamaan enemmän kuin rutiiniluontoisesta työstä.

Balancossa halutaan pysyä aallonharjalla taloushallintoalan murroksessa. Siksi työntekijöiden osaamiseen halutaan panostaa. Marttusen mukaan FabricAI on tukenut myös tätä tavoitettava.

Ostolaskuista säästyneellä ajalla olemme parantaneet kirjanpitäjien osaamista. Olemme pystyneet kouluttamaan heitä, jotta he pystyvät sopeutumaan enemmän tähän muuttuvaan rooliin, joka tulevaisuudessa tulee olemaan. Eihän se muutos tapahdu niin, että napsautetaan sormia ja sanon että “no niin, ruvetkaas tekemään tällaista ja tällaista”. Ensin meidän tulee muuttaa ihmisten mindsettiä ja kouluttaa heitä sekä antaa heille työkalut siihen.

ASIAKKAANA TILITOIMISTO TULEE KUULLUKSI

Aikanaan pilottiasiakkaaksi lähteneessä Balancossa ollaan ollut tyytyväisiä tekoälyyn sekä tuotteen jatkuvaan kehitykseen.

FabricAI:n tekoälyä viedään jatkuvasti eteenpäin. Olemme laajentaneet käyttöä tässä viimeisen vuoden aikana, kun niin sanotusti lastentaudit on saatu kuntoon ohjelmasta ja se koko ajan vain paranee. FabricAI:n tapa toimia on sellainen jatkuva kehittäminen. Meidän käyttäjiä myös kuunnellaan kehitysehdotusten suhteen, se on ollut meille tärkeä asia.

FabricAI:ssa pyritään panostamaan asiakaskokemukseen sekä huomioimaan asiakkaiden toiveet mahdollisimman hyvin. Palvelussa onkin Marttusen mukaan onnistuttu.

Asiakaspalvelu on ollut koko ajan hyvää. Se tavoitettavuus ja meidän kuuntelu on ollut mukavaa. Koen, että me olemme ilmeisen tärkeitä. On hyvä fiilis olla asiakkaana.

Tekoälyn käyttöönotto sujui Balancossa aikanaan kivuttomasti. Marttunen muistuttaa, että alkuvaiheessa yritykseltä vaaditaan enemmän osallistumista, jotta kaikki hyödyt saadaan käyttöön. Lopulta tekoäly hoitaa prosesseja monilta osin itsenäisesti,

Käyttöönotto meni paremmin kuin mitä olin pelännyt, mutta vaatiihan se tottakai aina meiltä töitä. Se on ihan harhaluulo, jos ajattelee että tekoäly rupeaa jauhamaan ja meidän ei tarvitse tehdä mitään. Päinvastoin: mitä enemmän ja paremmin me hoidamme käyttöönotossa sen oman roolin, sitä nopeammin saamme koneesta hyödyn irti. On tämä ollut ehdottomasti sen arvoista.

Myös me FabricAI:lla tiedämme, että pelkällä tekoälyllä ei tee mitään, vaikka se kova juttu onkin. Kuitenkin integroimalla tekoäly yrityksen omaan käyttöön, se auttaa prosessien tehostamisessa ja liiketoiminnan tukemisessa. Me autamme tekoälyn käyttöönotossa ja varmistamme, että saatte siitä parhaan hyödyn irti. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Haluatko kuulla lisää?

Varaa 15 minuutin etäesittely, jonka aikana asiantuntijamme esittelee tekoälyn periaatteet ja kertoo, miten se auttaisi juuri sinun yritystäsi. Esittely ei sido sinua mihinkään.